Veturinkuljettajien lakko pysäytti maanantaina junaliikenteen. Lakkoon jouduttiin, koska työnantajapuolella on päätetty, ettei veturinkuljettajien hyvinvointia ja jaksamista edesauttavia työehtosopimuskirjauksia viikkolevosta ole mahdollista parantaa, Kuljetusliitot toteaa kannanotossaan.
Kuljetusliittojen mukaan veturinkuljettajan työ on äärimmäisen epäsäännöllistä ja sisältää paljon yötyötä. Kuljettajan on usein pystyttävä työputkensa sisällä kääntämään kelloaan niin, että välillä nukutaan aamulla, illalla, päivällä ja onneksi joskus myös yöllä. Kuljetustehtävissä väsynyt työntekijä on lisäksi iso turvallisuusriski, liitot muistuttavat.
KL:n mukaan kokemus on osoittanut, että jos työnantaja esimerkiksi epäinhimillisellä vuororakenteella laskee säästävänsä euron, niin se euro tietysti säästetään. Sen mukaan Elinkeinoelämän keskusliitto on määritellyt neuvottelukierroksen ”yleisen linjan” ja siitä pitää jääräpäisesti kiinni niin työnantajaliitot kuin valtakunnansovittelijakin.
Kuljetusliitot tukevat RAUn veturinkuljettajien lakkoa ja eivät tule sitoutumaan EK:n yksipuolisesti päättämään työmarkkinamalliin vaan radikaalimpi työnantajapuoli saa vastaansa radikaalimman ay-liikkeen, liitot toteavat.
Kuljetusliitot KL ry:n jäsenliittoja ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, Rautatiealan unioni RAU ry ja Suomen Merimies-Unioni SMU ry.