Vuonna 2022 Pohjois-Karjalan majoitusmyynnin osalta päästiin ennätyslukemiin kokonaismyynnin ollessa 38,9 miljoonaa euroa.
Edeltävä ennätys, 35,2 miljoonaa euroa, oli vuodelta 2019. Viime vuoteen nähden kasvua kertyi 4,6 miljoonaa euroa. Majoitusmyynnin huippulukemiin päästiin selkeällä erolla, vaikka rekisteröityjen yöpymisten määrä (494 000) ei yltänyt vuoden 2019 tasolle, jolloin yöpymisiä kirjattiin yhteensä 529 000. Rekisteröity majoitusmyynti laskee yhteen käytännössä yli 20 petipaikkaa tarjoavat matkailuyritykset.
– Selkeästi suurimmat kasvuluvut vuoden 2022 rekisteröidyissä yöpymisissä kirjattiin Joensuussa, jossa yöpymisten määrä kasvoi yli 32 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua selittää erityisesti tapahtuma- ja liikematkailun vilkastuminen alueella, kertoo VisitKarelian toimitusjohtaja Annamari Kärki.
Selkeästi suurimmat kasvuluvut vuoden 2022 rekisteröidyissä yöpymisissä kirjattiin Joensuussa, jossa yöpymisten määrä kasvoi yli 32 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Rekisteröityjen yöpymisten osalta kotimaisten matkailijoiden osuus ylsi samalle tasolle kuin ennätysvuonna 2019. Vaikka kansainvälisten matkailijoiden osuudessa oli viime vuoteen nähden nousua 115 prosenttia, ollaan kokonaismäärissä selkeästi vielä vuotta 2019 jäljessä. Laskua on ollut lähes kaikista kansainvälisistä kohdemarkkinoista. Selkeimpinä nousijoina olivat kuitenkin saksalaiset sekä huomiota herättävästi ranskalaiset matkailijat, joiden osuus kasvoi huimat 43 prosenttia vuoteen 2019 nähden. Osittain kasvua selittää alueella harjoittelevat ja kilpailevat ampumahiihtäjät. Saksalaisten ja ranskalaisten yöpymisten lukumäärä vuonna 2022 oli yhteensä 10 200, joka on 28 prosenttia kaikista kansainvälisistä yöpymisistä.
– Pohjois-Karjalan matkailu on nojannut historian valossa vahvasti kotimaan matkailuun. Tätä vahvaa pohjaa ei ole varaa pitää itsestään selvyytenä. Tunnettuuden rakentaminen ja kilpailuedun säilyttäminen kiinnostavana matkailukohteena vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista markkinointityötä. Matkailun suurimmat kasvunäkymät tulevat kuitenkin kansainvälisiltä markkinoilta, jossa on vielä paljon työnsarkaa, Kärki toteaa.