Pohjois-Karjalan hyvinvointialue teetti Siun soten henkilöstölle kyselyn, jossa tiedusteltiin mielipiteitä valmisteilla olevasta hyvinvointialuestrategiasta.
Aluevaltuusto kokoontui strategiaseminaariin toukokuun puolivälissä ja perusti työryhmät jalostamaan arvoja, missiota, visiota, strategisia tavoitteita ja palvelulupausta. Strategiatyöryhmien puheenjohtajat esittelivät varhaisen vaiheen ajatukset suoraan henkilöstölle erityisessä strategiainfossa 3. kesäkuuta, jonka jälkeen henkilöstökysely avautui vastattavaksi.
Henkilöstökyselyyn vastanneita oli yhteensä 552. Aluevaltuusto käsitteli henkilöstön näkemyksiä toisessa strategiaseminaarissaan 15. kesäkuuta.
Pohjaesityksessä arvoiksi ehdotettiin asiakaslähtöisyyttä, vastuullisuutta, turvallisuutta, luotettavuutta, yhdenvertaisuutta ja avarakatseisuutta.
– 95 prosenttia vastaajista piti ehdotusta arvoiksi hyvänä. Jatkotyöskentelyssä tuli esiin selvemmin toive henkilöstön arvostamisen kirjaamisesta, ja mietimme, että se menisi strategisten tavoitteiden puolelle, Arvot-ryhmän puheenjohtaja Anna Karjula kertoi.
Palvelulupausta käsitelleen ryhmän puheenjohtaja Tarja Kärkkäinen kiitti vastaajia arkirealismin tuomisesta strategiakäsittelyyn.
– Minun mielestäni henkilöstö oli ottanut tosi paljon kantaa - ja vielä mietitysti. Hyvin ymmärrettiin esimerkiksi se, ettei palvelulupauksessa voi halata maailmoja. Sen täytyy olla konkreettinen, jonka pystyy pitämään. Lisäksi nostettiin esiin riittävä henkilöstö ja se, että välineiden täytyy olla kunnossa, Kärkkäinen listasi tuloksia.
Hänen mukaansa digitaalisten välineiden tarpeen korostamisella henkilöstö katsoo tulevaan ja siihen, että palvelulupaus pystytään täyttämään.
– Nämä vaateet näkyvät varmasti strategiassa, koska koko ajan on puhuttu henkilöstöstä voimavarana ja mietitty, miten se saadaan sitoutettua.
Vastaajista 91 prosenttia oli tyytyväinen esiteltyyn palvelulupaukseen, ja yhdeksällä prosentilla oli siihen kehitysehdotuksia.