Kolin kansallispuistossa ja sen ympäristössä on meneillään tällä hetkellä suuret muutokset.

Ko­lin ky­läl­le avat­tiin toi­nen S-ryh­män ho­tel­li ja Liek­san kau­pun­gil­la on kaa­voi­tusp­ro­ses­si me­neil­lään niin Ah­mo­vaa­ran ky­läl­lä Rin­ta­sen­vaa­ral­la kuin myös lä­hem­pä­nä kan­sal­lis­puis­toa Ylä-Ko­lin­tie 25:n koh­dal­la. Ko­lin ky­län ho­tel­li on ter­ve­tul­lut lisä alu­een pal­ve­lui­hin ja se on vii­saas­ti si­joi­tet­tu osak­si jo ole­mas­sa ole­vaa asu­tus­ta Ko­lin ky­läl­lä. Näin se kyt­key­tyy pa­rem­min osak­si ky­lää ja sen pal­ve­lui­ta.

Rin­ta­sen­vaa­ran sekä Ylä-Ko­lin­tie 25:n kaa­voi­tusp­ro­jek­tit sen si­jaan ei­vät ole yh­tä kan­na­tet­ta­via. Eri­tyi­ses­ti Rin­ta­sen­vaa­ral­le kaa­voi­tus­suun­ni­tel­mien mu­kai­nen li­sä­ra­ken­ta­mi­nen tu­li­si voi­mak­kaas­ti vai­kut­ta­maan rak­kaa­seen kan­sal­lis­mai­se­maam­me. Täl­lä­kin het­kel­lä voi Ko­lin hui­pul­ta ihail­la tyh­jil­leen jää­nyt­tä kyl­py­lä­han­ket­ta kes­kel­lä kau­nis­ta mai­se­maa. Rin­ta­sen­vaa­ran ra­ken­nuk­set tu­li­si­vat nä­ky­mään vuo­sit­tain kym­me­nien tu­han­sien ih­mis­ten ihai­le­mas­sa mai­se­mas­sa. Lii­al­li­sen mat­kai­lu­ra­ken­ta­mi­sen uh­ka kan­sal­lis­mai­se­mal­le on tun­nis­tet­tu myös vi­ra­no­mais­ten te­ke­mäs­sä Val­ta­kun­nal­lis­ten ar­vok­kai­den mai­se­ma-alu­ei­den (VAMA 2021) selv­tyk­ses­sä.

Suun­ni­tel­ma on vas­toin ylei­ses­ti hy­väk­syt­tyä vi­si­o­ta Ko­lin ke­hit­tä­mi­ses­tä.

Toi­nen Ko­lin mai­se­maan suu­res­ti vai­kut­ta­va han­ke on Ylä-Ko­lin­tie 25 suun­ni­tel­lut park­ki­pai­kat ja suun­ni­tel­tu mas­sii­vi­nen ho­tel­li­ra­ken­ta­mi­nen. To­teu­tu­es­saan han­ke vai­kut­tai­si suu­res­ti alu­een mai­se­maan, ruuh­kai­suu­teen sekä luon­toon. Suun­ni­tel­ma on vas­toin ylei­ses­ti hy­väk­syt­tyä vi­si­o­ta Ko­lin ke­hit­tä­mi­ses­tä, ja on kum­mal­li­nen ir­ti­ot­to so­vi­tus­ta Liek­san kau­pun­gin osal­ta. Li­sä­ra­ken­ta­mi­sen si­jaan kes­tä­vää oli­si pa­nos­taa Ko­lin ky­län alu­een ke­hit­tä­mi­seen ja tar­jo­ta toi­mi­vat jouk­ko­lii­ken­ne sekä pyö­räi­ly- ja kä­ve­ly-yh­tey­det ky­läl­tä Ko­lin hui­pul­le.

Suu­ri­mit­tai­sen li­sä­ra­ken­ta­mi­sen si­jaan Ko­lin alu­et­ta on hyvä ke­hit­tää mal­til­la ja pa­nos­ta­mal­la pis­te­mäi­sen tu­ris­ti­vir­ran si­jaan sii­hen, et­tä ih­mi­set viih­ty­vät alu­eel­la pi­tem­pään ja mat­kai­lun ai­heut­ta­ma pai­ne ja­kau­tuu ta­sai­sem­min. Ny­kyi­sel­lään Ko­lin huip­pu on ke­sä­kau­te­na pa­hoin ruuh­kau­tu­nut ja ih­mis­ten mää­rä ai­heut­taa myös luon­non ku­lu­mis­ta.

Koli on kui­ten­kin kan­sal­lis­puis­to, jon­ka tär­ke­ä­nä teh­tä­vä­nä on tur­va­ta luon­non mo­ni­muo­toi­suut­ta ja sa­mal­la tar­jo­ta ih­mi­sil­le luon­to­e­lä­myk­siä. Usein Ko­lin ke­hit­tä­mi­ses­tä seu­ra­tes­sa tun­tuu, et­tä luon­to­nä­kö­kul­ma unoh­tuu, kun ta­voit­tee­na on vain kas­vat­taa tu­ris­mi­vir­taa.

Ant­ti Saa­re­lai­nen

toi­min­nan­joh­ta­ja,

Suo­men Luon­non­suo­je­lu­lii­ton Poh­jois-Kar­ja­lan pii­ri ry,

ke­sä­liek­sa­lai­nen