Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen osallisuusvaliokunta kokoontui ensimmäisen kerran maanantaina 23. toukokuuta.
Osallisuusvaliokunta on Suomessa ainutlaatuinen, sillä muilla hyvinvointialueilla samanlaista toimielintä ei vielä ole. Sen tavoitteena on edistää hyvinvointialueen asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallisuutta ja vaikuttamista hyvinvointialueen toimintaan.
Valiokunnan tehtävänä on muun muassa vastata osallisuusohjelman valmistelusta ja arvioinnista sekä seurata hyvinvointialueen strategian, palvelustrategian ja hyvinvointikertomuksen tavoitteiden toteutumista.
– Tärkeimpien tehtävien joukkoon kuuluu hyvinvointialueen asiakastyytyväisyyden seuraaminen ja asiakaspalautteen pohjalta tehtyjen toimenpiteiden läpikäyminen. Tärkeää on myös kehittää osallistamismuotoja, puheenjohtaja Anu Huusko listaa.
Osallisuusvaliokunnassa on seitsemän jäsentä, lisäksi siihen on nimetty kaksi järjestöjen ja kolme kuntien edustajaa. Aluehallituksen ja vaikuttamistoimielinten nimeämillä edustajilla on kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeus.
Yksi ideoista oli, että puolueiden ryhmärahaa voisi käyttää asukasosallisuuden edistämiseen.
Anu Huuskon lisäksi osallisuusvaliokuntaan kuuluvat Tuula Pakarinen (vpj), Tapani Nuutinen, Heikki Ahtola, Jukka Hirvonen, Niko Keronen ja Emilia Ihanus. Kuntia edustavat Sari Lempiäinen, Petri Pasanen ja Lasse Kirjavainen. Järjestöjen edustajat ovat Anne Pyykkönen ja Anni Pesonen. Petrus Ahtiala on mukana hyvinvointialueen nuorisovaltuustosta. Ensi viikolla valiokuntaan nimetään edustajat vielä vanhus-, vammais- ja lapsi- ja perheasiainneuvostoista.
Osallisuusvaliokunnan työ on niin varhaisessa vaiheessa, että Huuskon mukaan on luonnollista sen toiminnan vielä hakevan uomiaan.
– Meillä syntyi heti paljon ideoita, mitä strateginen asukasosallisuus voisi olla. Yksi ideoista oli, että puolueiden ryhmärahaa voisi käyttää asukasosallisuuden edistämiseen.
Kokouksessa koettiin tärkeäksi, että asukkaan ääni kantaa tulevalla hyvinvointialueella. Vaikuttamismahdollisuuksien ja -kanavien on oltava helppoja ja vaivattomia, eikä sellaista kokemusta saa syntyä, että palautteen antaminen olisi turhaa.