Jenni Mainonen ja sähköauto

Jenni Mainonen sanoo, että sähköauto on ollut mukava ja luotettava menopeli niin kesällä kuin pakkasillakin.

Jenni Mainosen perhe vaihtoi polttomoottorikäyttöisen ”kauppakassin” täyssähköautoon, eikä ole katunut valintaansa. Ratkaisua voi perustella ympäristösyillä, ylläpitokuluilla ja mukavuudella.

Monessa taloyhtiössä lienee käyty viime vuosina jo varovaista keskustelua sähköautojen latauspisteiden asentamisesta. Saattaapa jollakulla olla käytössään jo hybridiautokin.

Joensuun Työväenyhdistyksen järjestösihteeri Jenni Mainosen perheessä siirryttiin kuitenkin jo runsas vuosi sitten täysveriseen Skoda Citigo -sähköautoon, jonka menoa vauhdittaa 61 kilowatin (86 hv) sähkömoottori.

Kyseessä on VAG-konsernin kaupunkiauto, jossa käytetään samaa tekniikkaa ja moottoria kuin Volkswagen e-Up:ssä ja Seat Mii:ssä. Yhdellä latauksella auton käyttösäde on optimiolosuhteissa kesällä noin 300 kilometriä, talvipakkasilla runsaat 100 kilometriä.

Virtaa akkuihin saa tavallisesta seinäpistokkeesta, jossa auto latautuu täyteen varaukseen yönseudun aikana. Pikalaturilla lataus hoituu tunnissa, mutta niitä Pohjois-Karjalassa on vielä Joensuun ulkopuolella harvakseltaan.

– Esimerkiksi mökille tällä ei ole asiaa, koska siellä meillä on vain aurinkopaneelit, Mainonen myöntää, mutta huomauttaa samalla että heidän perheelleen Citigo onkin hankittu lähinnä kakkosautoksi kaupunkiajoon.

JOENSUU / Arto Miettinen

Lue juttu kokonaisuudessaan lehdestä 14/2021