Veljekset Kari-Pekka (vas.) ja Jari Hietala ajavat molemmat perheyrityksessä edelleen itsekin koulukyytejä ja tilausajoja. Näin pysyy parhaiten yllä tuntuma kuljettajien työn arkeen.

Savo-Karjalan Linja täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Kari-Pekka Hietalan mukaan yhtiön pitkän iän salaisuus on ollut muuntautumiskyky ajassa ja sen muutoksissa, mikä käy hyvin ilmi myös yrityksen historiikista. 

Iltapäivä Savo-Karjalan Linjan varikolla Joensuun Pamilonkadulla on syksyinen ja tavanomainen: linja-autoja tulee ja lähtee, peruuttaa halliin, pyöräyttää ja kääntää, starttaa ja pysähtyy, tasaisena virtana.

Liikennelupa tällä Joensuun paikallisliikennettäkin liikennöivällä yhtiöllä on tätä nykyä noin 140 autolle ja henkilökuntaa hieman sitäkin enemmän, joten aina on joku tulossa ja toinen lähdössä.

Toimistoltaan samaiselta varikolta löytyvä Savo-Karjalan Linjan toimitusjohtaja Kari-Pekka Hietala sanoo itsekin ajavansa päivittäin jonkin välin, se pitää kuulemma hyvin kuljettajien arjessa kiinni.

– Arvostan paljon kuljettajiemme ammattitaitoa ja ratin takaa näen itsekin, mitä henkilökunta joutuu tekemään. Uskon, että myös henkilökunta arvostaa sitä, että esimies tietää, mistä tässä on kysymys, Hietala sanoo.

Historian lehdillä

Savo-Karjalan Linja täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Perinteikäs perheyritys sai alkunsa toukokuussa 1928, kun sen ensimmäinen vuoro ajettiin Joensuusta Polvijärvelle maakunnan linja-autoistumisen ensimmäisessä aallossa.

Polvijärven Solasta lähtöisin olleiden Ari ja Pekka Hietalan perustamaan yhtiöön ja ylipäätään linja-autoliikenteen varhaisvuosiin tarjoaa kiinnostavia näkökulmia Hannu Turusen kymmenisen vuotta sitten laatima Savo-Karjalan Linjan historiikki.

Teos kuvaa hyvin, miten valtava merkitys linjaliikenteen käynnistymisellä oli yhteiskunnan kannalta, sillä se mahdollisti yhteydet maaseudulta liikekeskuksiin, rautatieasemille ja laivareittien varrelle. Osana tätä kehitystä myös Hietalan veljesten linja vakiintui pian kuljettamaan työmiehiä, maataloustuotteita ja turisteja.

Vähitellen kaluston määrä laajeni, elettiin yli vaikean laman ja sotavuosien, minkä jälkeen yhtiö jakautui. Siitä eteenpäin Savo-Karjalan Linja jatkoi Pekka Hietalan perheyhtiönä aina 1980-luvun alkuun saakka, jolloin vetovastuuseen astui pojanpoika Kari-Pekka, joka yhtiötä nykyiselläänkin johtaa.

JOENSUU / Arto Miettinen

Lue lisää lehdestä nro 41/2018

Share This