Joensuun Seudun Autoalantyöntekijät osasto 39:n puheenjohtaja Juha Lihavainen.

Juha Lihavaisen mukaan iäkkäiden ”heittokuskien” käyttäminen on valitettavan yleistä varsinkin pidemmän matkan tilausajoissa, joihin on vaikeuksia löytää nuorempaa työvoimaa. 

Noin kuukauden päivät sitten perjantaina 24.8. kello 14.50 Suomi pysähtyi ikävään uutiseen tieliikenteestä: tilausajossa ollut linja-auto oli syöksynyt Kuopiossa sillalta rautatielle sillä seurauksella, että turmassa surmansa sai neljä ja loukkaantui 17 ihmistä.

Hieman myöhemmin kävi ilmi, että turmabussia oli ajanut 67-vuotias mies, joka ei ole vakituisessa työsuhteessa linja-autoyrityksessä. Matkustajat kertoivat ajamisen olleen pitkin matkaa epävarmaa.

Tulevina päivinä kuljettajan ajohistoriasta nousi esiin, että ongelmia oli ollut aiemminkin. Liikennöitsijänä toimineen Kemin Liikenteen toimitusjohtaja kertoi, että mikäli nämä tapaukset olisivat olleet tiedossa, ei kuljettajaa olisi käytetty Kuopion matkalla.

Kuopion onnettomuus oli vakavin tieliikenneonnettomuus Suomessa moneen vuoteen, eikä onnettomuutta jälkiviisastelulla saada tekemättömäksi. Jotain sen sijaan voisi olla tehtävissä, ettei vastaava toistuisi enää koskaan.

Yle selvitti hiljattain (29.9.), että osa liikennöitsijöistä kokee sivutoimisten kuljettajiensa ajokuntoisuuden valvomisen nykyisellään vaikeaksi, koska moni heistä tekee vapaa-ajallaan töitä useamman työnantajan palveluksessa. Kuljettajia valvotaan toki alkolukoilla ja ajotapaseurantalaitteilla, mutta väsymystilansa tietää viime kädessä vain kuljettaja itse, artikkelissa todetaan.

Työvoimapula
luo markkinaa

Joensuun Seudun Autoalantyöntekijöiden puheenjohtaja Juha Lihavaisen mukaan iäkkäiden, niin sanottujen ”heittokuskien” käyttäminen on ongelmallista ja valitettavan yleistä varsinkin pidemmän matkan tilausajoissa, joihin on vaikeuksia löytää nuorempaa työvoimaa.

– Eläkeläiskuskit ovat yleisiä varsinkin heittokuskeina, jotka kutsutaan töihin yksittäiselle keikalle tai keikkasarjalle. Näppituntuma on, että työntekijämäärään suhteutettuna heitä käytetään enemmän varsinkin pikkufirmoissa, Lihavainen sanoo.

Tällaiselle kehitykselle ovat avanneet markkinaa erityisesti alan yleinen työvoimapula sekä lisäksi se, ettei nuoremmilla kuljettajilla ole useinkaan elämänsä ruuhkavuosina kovin suurta kiinnostusta pitkien tilausajojen ajamiseen.

– Kun on pieniä lapsia, vietetään kesät mieluummin lomalla kuin auton ratissa. Eläkeläiskuljettajalle taas pitkän matkan tilausajo on mieleinen mahdollisuus kuoria kerma päältä. Monelle voi olla vielä kunnia-asia, että vetäistään yhdellä kuljettajalla koko matka, Lihavainen kuvaa problematiikkaa.

Ongelma ei koske yksin iäkkäitä kuljettajia vaan myös alanvaihtajia, Lihavainen muistuttaa.

– Linja-autoala on mennyt viime vuosina siihen, että alalle on kouluttautunut muilta aloilta työttömäksi jääneitä. Jos tullaan esimerkiksi suoraan toimistotöistä, kaikki eivät ole tiukkaan aikatauluun sopeutuneet, Lihavainen kuvaa.

JOENSUU / Arto Miettinen

Lue lisää lehdestä nro 39/2018

Share This