Henri Schmidtin kuljettama Hilippa sai kyytiinsä Pirkko Piiparisen (vas.) ja Päivi Valkosen Kelasta. Kuva: Panu Kärkkäinen

Kirjastoautot ympäri maan ovat tuoneet hengen ravintoa myös niille, joilla ei välttämättä ole mahdollisuutta vierailla kuntien kirjastoissa.Lieksassa kokeillaan joulukuun aikana, josko erämaakaupungin kyliä kiertävä auto voisi tarjota muitakin palveluja kirjojen, lehtien ja tallenteiden lainaamisen ohella, kun Kelan palveluasiantuntija hyppää kolmena päivänä kirjastoauto Hilipan kyytiin.

Muun muassa Vuonislahteen, Kolille ja Egyptinkorven suunnille suuntautuvien reissujen tavoitteena on selvittää, millaisia palvelutarpeita lieksalaisasiakkailla on ja mihin lyhyehkö kirjastoauton pysähdys riittää.

– Idea lähti, kun pallottelimme työkaverin kanssa ajatuksia siitä, miten voisimme uudella tavalla asiakkaita palvella. Meillä on pop up-toimintaa ollut jo pidemmän aikaa, mutta mietimme, miten pystyisimme palvelemaan paremmin myös syrjäisempien paikkojen ihmisiä. Työkaveri naurahti siinä, että kirjastoautohan olisi hyvä keino ja siihen tartuttiin heti kiinni. Kun kirjastossakin heti innostuttiin aisasta, niin nyt lähdetään kokeilemaan, Kelan Pohjois-Karjalan palveluryhmän päällikkö Päivi Valkonen kertoi kokeilun taustan.

Uusia asiakkaita?

Ensimmäisenä Hilipan kyytiin hypännyt Kelan palveluasiantuntija Pirkko Piiparinen muisteli, että hänen uransa alussa Kelassa tehtiin kotikäyntejä, joten eräällä tavalla ympyrä sulkeutuu kokeilun myötä. 

– Tarkoitus on esitellä meidän verkkopalveluja, puhelinajanvarausta, toimistoajanvarausta ja sähköistä asiointia. Jos on jotain henkilökohtaisempaa, niin otetaan puhelinnumero ylös ja soitellaan asiakkaalle toimistolta takaisin, Piiparinen kertoi.

Panu Kärkkäinen

Lue lisää lehdestä nro 49/2019