Joensuun mediassa ja erityisesti aluelehti Karjalaisessa on viime aikoina huolestuttu Joensuun lentoliikenteestä, sen lakkauttamisuhasta.
Minusta huoli on aivan turha. Huolestua pitää siitä, että kannattamatonta lentoliikennettä, lähes tyhjiä, lähinnä kaupungin eliitin käyttämiä lentovuoroja tuetaan runsain verovaroin (?). Sitä voi vain ihmetellä, sillä lentotuelle ei ole mitään perusteita: jos joku haluaa lentää, toimikoon kysyntä ja tarjonta, maksakoon myös lentolipun ITSE, että ehtii Helsinkiin hieman aikaisemmin kuin toimivilla VR-junavuoroilla.
Ainut puute on tavallisen matkaajan kohdalla VR-yöjunan puute välillä JNS-HKI-JNS. Yöjunaa on vaadittu takaisin, jopa adressein: ihmettelen vain, missä viipyy päättäjiemme ja kansanedustajiemme tuki esimerkiksi yöjunalle?
Joensuusta on hankala matkustaa junalla länteen ja pohjoiseen, esimerkiksi Kuopion ja Vaasan suuntaan tai Nurmekseen ja Ouluun.
"Pohjois-Karjalan junaliikenteen kehittämisen aika on nyt", kirjoittaa mielipidepalstalla Ilmari Seutu (Karjalainen 6.9.2023). Olen täysin samaa mieltä. Juuri junaliikennettä täytyy kehittää. Joensuusta on hankala matkustaa junalla länteen ja pohjoiseen, esimerkiksi Kuopion ja Vaasan suuntaan tai Nurmekseen ja Ouluun. Miksi, kysyn vain, koska raiteet ovat olemassa ja nimenomaan tavallinen kansa, opiskelijat, eläkeläiset ja "siirtotyöläiset" näitä vuoroja käyttäisivät. Monet joutuvat yksityisautoilemaan pakosta.
Minusta liikennepolitiikassa pitää ajatella nimenomaan ympäristöystävällisyyttä, demokraattista joukkoliikennettä ja edullista hintatasoa. Ei verovaroin tuettuja saastuttavia lentoja!
Siksi kannatan niin toimivaa bussi- kuin raideliikennettä Joensuusta joka suuntaan. Emme me todellakaan halua olla täällä "pussin perillä loukussa", mutta kysynpä vain, kuka oikeastaan lukijoistani haluaisi nykyaikana lentää muutaman sadan kilometrin etäisyyksiä Suomessa - tai yleensäkään?
Pentti Stranius
susirajan Öisinajattelija