Lieksan kaksoiskaarisilta (1930) on mitä ilmeisemmin antanut leimansa kaarineen vuonna 1982 vihitylle ”uudelle” kirkolle.
Raili ja Reima Pietilöiden suunnittelema kirkko on, leimallisesti ympäristöönsä istutettu kuten heidän muutkin merkittävät työnsä. Kirkon ympäristön voidaan arvioida olleen puustosta melko avoin suunnittelun alkaessa Rantalan puolen ja Kaarisillan hyvin näkyvissä, joiden merkitys näkyy kirkon rakenteessa ja värityksessä, joka ei ole ”klassista kirkkotyyliä”.
Arkkitehtuurissa tuon aikakuden tuotoksia on Arvo Aallon suunnittelema Lieksajoen voimalaitos (1962). Sekin on maisemaansa, vaaran rinteeseen sovitettu kokonaisuus. Kirkon ja voimalan ikäero on parikymmentä vuotta, mutta täytyy muistaa, että meillä oli voimassa vanhat kaavoitusta ja rakentamista ohjaavat lait, joissa ei ollut mitään mainintaa ympäristöön sopivasta rakentamisesta. Tänään ne vaatimukset ympäristöön sopivuudesta ja historian kunnitoittamisesta on lakiin kirjattu. Perinteisellä arkkitehtuurilla ja päätöksenteolla oli muitakin vaikuttimia kuin raha ja talous.
Niin sanotuilla ”postimerkkikaavoilla” on pilattu kaupunkikuvaa.
Niin sanotuilla ”postimerkkikaavoilla” on pilattu kaupunkikuvaa, yleensä suuremmissa kaupungeissa on haettu suurta kerrosneliömäärää, suurinta mahdollista tuottoa. Mainittuna ”arkkitehtuurin aikana” rakennettiin Tapioloita tai muita ”vihreitä (nukkuma-?) lähiöitä”, kaupunkia ja maisemaa käsiteltiin taustana tulevalle. Lieksan ongelma eivät ole kerrosneliöt, kun väki vähenee, vaan kaarisilta, joka sai purkupäätöksen ja uuden ”postimerkkikaavan” – maisemasta ja tieyhteyksiensä kestosta irrotetun – uutta siltaa varten. Aiemmin keskustaa on pilattu markettien ”postimerkein”, historiaa ja yleistä viihtyvyyttä kunnioittamatta.
Kun 80-luvun alussa luottamustehtävissä (rakennus-, kaavotus ja ympäristö) oli yleisohje pitkälle 90-luvulle, että suunnitellaan kokonaisuuksia, ei yritysten haluamia ”postimerkkejä”. Kyseenalaista jälkeä voi syntyä ”kokonaisuuksiksissakin”, josta Porvoon Länsiranta ”kottaraispönttörakenteineen” on esimerkki, ettei huomioitu vanhoja rakenteita, empirekaupunkia joen toisella puolen, eikä vanhoja Fiskarssin teollisuusrakenteita.
Arkkitehtuuri kehystää arkeamme ja juhlaamme, käsitystämme yhteiskunnallisesta kehityksestä, ”elintasosiipineen”. Kun rakennukset ja rakenteet ovat vähintäin ihmisen ikäisiä, niin suurempi arvo tulee antaa viihtyvyydelle, luonnolle ja historialle kuin rahalle, ajalliselle taloudelliselle tuotokselle.
Hannu Ikonen
Lieksa