Viime viikon eduskunnan kyselytunnilla keskusteltiin laajasti liiken­ne­po­li­tiikasta ja liikenneverkon korjausvelan vähentämisestä.

Lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Ran­teen (PS) pu­heet jul­ki­suu­des­sa hal­li­tuk­sen toi­mis­ta ovat he­rät­tä­neet pal­jon ky­sy­myk­siä ja epä­tie­toi­suut­ta.

Hal­li­tus on lu­van­nut use­as­ti py­säyt­tää kor­jaus­ve­lan kas­vun tänä vuon­na 250 mil­joo­nan ker­ta­luon­tei­sel­la ra­hoi­tuk­sel­la. Lu­pauk­set ovat kui­ten­kin sil­mä­lu­met­ta. Ei kor­jaus­vel­ka py­säh­dy hal­li­tuk­sen li­sä­ra­hoi­tuk­sel­la. Esi­mer­kik­si Väy­lä­vi­ras­to on ar­vi­oi­nut py­sy­väk­si tar­peek­si noin 600 mil­joo­naa vuo­des­sa, jot­ta kor­jaus­ve­lan suh­teen ol­tai­siin edes ny­ky­ta­sol­la. Sa­mal­la hal­li­tus ra­hoit­taa po­li­tiik­kaan­sa ly­hyt­nä­köi­ses­ti val­ti­on omai­suut­ta myy­mäl­lä, mikä ei luo poh­jaa kes­tä­väl­le ja pit­kä­jän­tei­sel­le po­li­tii­kal­le.

Sa­mal­la kun hal­li­tuk­sen pa­nos­tuk­set kor­jaus­ve­lan pur­kuun ovat riit­tä­mät­tö­mät, tuo se usei­ta hank­kei­ta ohi vii­me kau­del­la par­la­men­taa­ri­ses­ti so­vi­tun val­ta­kun­nal­li­sen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­man. Mi­nis­te­ri siis käy­tän­nös­sä pyyh­kii pöy­tää Väy­lä­vi­ras­ton te­ke­mäl­lä suun­ni­tel­mal­la uu­sis­ta in­ves­toin­neis­ta.

Ra­hoi­tus tu­lee nyt suun­na­ta ole­mas­sa ole­van rai­de­ver­kon kun­nos­sa­pi­toon, ei­kä ra­ken­nel­la pil­vi­lin­no­ja.

Su­rul­lis­ta hal­li­tuk­sen lin­jas­sa on, et­tä pa­luu ”sil­ta­rum­pu­po­li­tiik­kaan” mer­kit­see eri­tyi­ses­ti Itä-Suo­men han­ka­laa ase­maa ja in­ves­toin­tien suun­tau­tu­mis­ta muu­al­le maa­han. Va­li­tet­ta­vas­ti tä­mä­kin al­le­vii­vaa hal­li­tuk­sen po­li­tii­kan pai­no­pis­tei­tä ja Itä-Suo­men unoh­ta­mis­ta.

Sa­mal­la kun kor­jaus­vel­ka kas­vaa, maa­lai­lee mi­nis­te­ri jul­ki­suu­des­sa pil­vi­lin­no­ja rai­de­le­vey­den muut­ta­mi­ses­ta. Han­ke oli­si mil­jar­di­luo­kan toi­men­pi­de ajas­sa, kun ny­kyi­nen rai­de­verk­kom­me kai­pai­si ki­pe­äs­ti kun­nos­ta­mis­ta. Esi­mer­kik­si lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­riö jul­kai­si ke­vääl­lä ai­hees­ta laa­jan sel­vi­tyk­sen, jos­sa suo­si­tel­tiin koko hank­keen hau­taa­mis­ta. Ra­hoi­tus tu­lee nyt suun­na­ta ole­mas­sa ole­van rai­de­ver­kon kun­nos­sa­pi­toon, ei­kä ra­ken­nel­la pil­vi­lin­no­ja.

Täy­sin kä­sit­tä­mät­tö­miä ovat myös ol­leet mi­nis­te­rin toi­met ju­na­kuu­lu­vuu­den kans­sa. Vuo­si­kau­det ih­mi­set ovat työ­mat­koil­laan kamp­pail­leet heik­ko­jen yh­teyk­sien kans­sa ja nyt mi­nis­te­ri kes­keyt­ti val­ti­on­tu­ki­oh­jel­man, jol­la ni­me­no­maan oli­si voi­tu in­ves­toi­da uu­siin tu­ki­a­se­miin ja vah­vis­taa niin kuu­lu­vuut­ta kuin net­tiyh­teyk­sien toi­mi­vuut­ta ju­nis­sa.

Lii­ken­ne­po­li­tii­kas­sa tar­vi­taan pit­kä­jän­tei­syyt­tä ja laa­jaa ko­ko­nais­nä­ke­mys­tä, jot­ta voi­daan ke­hit­tää koko maan lii­ken­ne­verk­koa ja lii­ken­teen su­ju­vuut­ta. Hal­li­tus ha­kee nyt pi­ka­voit­to­ja ta­sa­pai­noi­sen ko­ko­nai­suu­den kus­tan­nuk­sel­la, joka tu­lee pi­dem­mäs­sä juok­sus­sa meil­le kai­kil­le kal­liim­mak­si.

Sep­po Es­ke­li­nen

kan­sa­ne­dus­ta­ja (sd)