bussi2

Matkustamisen piti helpottua, matkojen olla edullisempia ja reittitarjonnan parempi, kun kaikki matkat tulevat olemaan yhden Waltti-kortin takana. Mutta kuinka sitten kävikään?

Aiemmin, 30.6.2014 saakka, Joensuun seudulla oli matkustajilla käytössä 10 ja 40 matkan sarjakortteja, tietylle matkalle kilometreissä. Oli seutulippu (30 vrk), joka kelpasi vuoroon kuin vuoroon, eli sai matkustaa kaikissa reittiliikenteen busseissa Joensuun, Liperin, Outokummun, Polvijärven, Kontiolahden, Enon, Pyhäselän ja Kiihtelysvaaran alueella, koko silloisten kuntien kattamalla alueella kokonaisuudessaan, niin kaupunkiliikenteessä kuin maaseutu- ja pikavuorobusseissa.

Jos sarjakorttiin ei sisältynyt pikavuorolisää, sen joutui maksamaan rahalla. Koko maakunnan kattavalla maakuntakortilla sai matkustaa sitten koko maakunnan alueella. Rahalla maksettiin matka matkustettujen kilometrien mukaan. Vain pankki- ja luottokortit eivät käyneet kaikkiin bussivuoroihin, syystä että kaikille vuoroille ei ollut hankittu pankki- ja luottokortin lukulaitteella varustettuja rahastuslaitteita.

Seutulipulla pääsi vaikka Uimaharjusta Ohtaansalmeen, josta rahalla maksaen Kuopioon loppumatka. Tämä tuli matkustajalle edulliseksi, jos sattui jostain syystä käymään joskus Savon puolella. Työmatkaliikenteessä Enosta tai Uimaharjusta pääsi Joensuuhun, josta samalla seutulipulla edelleen Rantakylään, Reijolaan, Ylämyllylle tai Outokumpuun.

Näin se meni. Ja matkaan pääsi bussilla, kuin bussilla joka oli aikataulun mukaisessa linjaliikenteessä.

Nyt EU:n – aikaisemman liikenneministerin ja virkamiesten laatiman joukkoliikenneuudistuksen myötä – kaikki on toisin. Matkustamisen piti helpottua, matkojen olla edullisempia ja reittitarjonnan parempi, kun kaikki matkat tulevat olemaan yhden Waltti-kortin takana. Tätä luvattiin matkustajille.

Miten tämä toimii? Waltti-kortilla voi matkustaa kantakaupungin alueella, sekä Kontiolahden, keskustaan saakka, Hammaslahteen ja jopa Liperiin, mutta vain keskustaan – nämäkin matkat vain niissä busseissa, joissa on waltti-tunnus. Ei käy pikavuoroon, ei reittiliikenneluvalla liikennöityyn bussiin tai ely-keskuksen tukemaan reittiliikennebussiin.

Teksti: Juhani Klemetti, Linja-autonkuljettaja, Joensuu

Kuva: Suvi Lyhykäinen

Lue lisää nrosta 16/2015.

Share This