Suunnittelija-yrittäjä Tuomas Kinnunen toteutti Joen yö -tapahtuman uuden visuaalisen ilmeen. Kinnunen on myös aiempien vuosien Joen Yö -ilmeen suunnittelija. Suunnittelutoimisto Vaganzassa toimiva Kinnunen työskentelee kahden kollegansa kanssa avokonttorissa, jossa avainsanat ovat avoimuus ja hyvä kemia; ilman niitä ei voi syntyä kehittäviä keskusteluja ja timantiksi hiottuja ideoita.

Tuomas Kinnunen, milloin teit ensimmäisen ilmeen Joen Yö -tapahtumalle?

–Yhteistyön tapahtumaa organisoivan Valoparran kanssa aloitin vuonna 2010. Sitä ennen tapahtumalla ei tainnut olla yhtenäistä ilmettä.

Miksi Joen Yön ilme muuttui?

– Ilmeen muuttaminen tuli sopivaan saumaan. Muutos oli samaan aikaan omassa päässä, kun tilaaja otti yhteyttä ja kertoi, että tapahtuma muuttaa kokonaan rantaan.

– Joen Yöstä halutaan rakentaa tapahtuma, joka tuntuu ja näkyy kaupungissa, eikä kenellekään jää epäselväksi, mitä tapahtuu. Joen Yö onkin onnistunut kasvattamaan kävijämääriä joka vuosi, parina viime vuonna kävijöitä on ollut 25 000–30 000.

Miksi ilmeestä tuli sellainen kuin se on?

– Halusin uuteen ilmeeseen vähän yllätyksellisyyttä. Logo ei ole niin logomainen, vaan leikkisä. Tarkoitus on, että ilme luo positiivisuutta. Tämänvuotisessa ilmeessä on laineita, joista punainen viittaa Joensuun keskustassa olevaan kulttuurin virtaan. Jatkossa laineet eivät välttämättä näy ilmeessä, mutta logo tulee säilymään.

– Tämä ilme on suunniteltu pitkäkestoiseksi. Teemana on kulttuuria sydämessä. Se viittaa kaupungin ydinalueeseen, keskustaan, mutta se on myös jokaisen ihmisen sisältä löytyvä juttu.

Teksti ja kuva: Suvi Lyhykäinen

tuomas2

 

Lue lisää lehdestä nro 35/2015.

Share This