Mikko Tiainen on huolissaan itä-länsi-pohjoisakselin rataliikenteestä, joka on ollut jo ennestään huono. Pian joensuusta pääsee länteen ja pohjoiseen vain Helsingin kautta.

Mikko Tiainen on huolissaan itä-länsi-pohjoisakselin rataliikenteestä, joka on ollut jo ennestään huono. Pian joensuusta pääsee länteen ja pohjoiseen vain Helsingin kautta.

Joensuun matkustajaliikenteen pääluottamusmies, konduktööri Mikko Tiainen on huolissaan. Viime viikolla alkoivat kaukojunien matkustajaliikenteen ja niiden tukitoimien yt-neuvottelut, minkä pohjalta jopa 570 työpaikkaa on vaarassa. Pohjois-Karjalassa yt-neuvotteluiden piiriin kuuluu noin sata henkeä.

Tiainen kertoo, että myös matkatarjonta supistuu. Lokakuussa karsitaan sata junavuoroa ja maaliskuussa lisää. Valtion tukema ostopalvelu loppuu vuoden vaihteessa, mutta liikenteessä tuen leikkaus näkyy vasta seuraavassa aikataulukauden vaihteessa maaliskuussa 2016. Silloin muun muassa Joensuu–Nurmes- ja Joensuu–Pieksämäki-linjat ovat loppumassa. Valtio on suunnitellut 12,3 miljoonan euron leikkauksia tämän hetkiseen 40 miljoonan euron budjettiin.

– Ostoliikennetuen leikkauksessa toteutui meidän kannalta pahin mahdollinen vaihtoehto. Joensuu–Nurmes-liikenteen lopettamista osattiin jossain määrin odottaakin, mutta Joensuu-Pieksämäki-välin lakkauttaminen kokonaan oli melkoinen järkytys. Päätöksenä tuo on aivan käsittämätön ja erittäin vahingollinen maakunnan elinvoimaisuudelle. Nyt Joensuusta ollaan tekemässä raideliikenteen pussinpohjaa ja itä-länsi-suuntainen liikkuminen tehdään käytännössä mahdottomaksi, Tiainen kritisoi voimakkaasti.

Hän sanoo, että henkilöstössä päätös aiheuttaa tietenkin huolta omien työpaikkojen puolesta käynnissä olevissa yt-neuvotteluissa.

– Varsinaisesti ostoliikennetuen leikkaus ei muuta neuvottelujen suuntaa, koska leikkaus oli jo otettu huomioon työnantajan suunnitelmissa.

Teksti ja kuva: Suvi Lyhykäinen

Lue lisää lehden nrosta 39/2015

Share This