Resiinarallin asematapahtuman yleisöä Ilomantsin asemalla 1986. Kuva: Esko K. Rydenfeltin kokoelmat, Kerava.

Resiinarallin asematapahtuman yleisöä Ilomantsin asemalla 1986. Kuva: Esko K. Rydenfeltin kokoelmat, Kerava.

VR:n johdon valmistellessa VR:n 125-juhlavuotta, tahdottiin 1986–1987 samalla kirkastaa valtakunnallisen kuljetusfirman yrityskuvaa. Näin voitiin lujittaa uusia yhteiskuntasuhteita ja yhdessä MTV:n ohjelmien myötä viihdyttää suomalaisia.

Koko Resiinaralli-idean isänä tunnetaan silloinen PR-päällikkö Esko K. Rydenfelt VR:n Viestintäyksiköstä. Ensimmäisen Resiinarallin suojelijaksi saatiin VR:n henkilöliikennejohtaja Erkki Nieminen.

”Kiinnostus kilpailuhenkistä mediatapahtumaa kohtaan yllätti kaikki odotukset”. Näin Esko  K. Rydenfelt rallin alkuvaiheita luonnehtii. Kilpailussa pumpattiin 21 joukkueen voimin poikki Suomen rataverkolla Ilomantsista Vaasaan. Pumpattava matka oli 605 kilometrin pituinen, ja kilpailu kesti yhteensä seitsemän päivää.

Kilpailuvälineenä pumppuresiina

Resiinarallin joukkueiden kilvassa käyttämä kulkuväline oli nk. Iso pumppuresiina, jota rataosaston kunnossapidosta vastaavat ”topparoikat” vielä 1950-luvulla käyttivät, kun rautateiden työmiehet siirtyivät työkohteesta toiseen.

Rallin edetessä asemalta seuraavalle, kuvasi MTV ohjelmistoaan varten rallin kaikki tapahtumat. Tutut televisiokasvot  MTV:n tuotantopäällikkö Urpo Malisen johdolla toimivat asemilla kuuluttajina ja ralliohjelmien juontajina. Ohjelmia tuotti Matti Ristimäki, rallin selostajana toimi Jorma Pulkkinen ja asematapahtumia juonsi mm. Kari Salmelainen. Niin ikään rallissa nähtiin julkkiksia, kuten Miss Suomi Sirpa Viljamaa sekä toimittaja Timo T.A. Mikkonen ja monet muut. Rallin johdossa toimivat VR:ltä Esko K. Rydenfelt ja MTV:stä tuotantopäällikkö Urpo Malinen.

Resiinaralli kiinnosti koko kansaa

Asematapahtumat oli suunniteltu huolellisesti ja ohjelma kiinnosti radanvarren asukkaita ja lähiseutujen ihmisiä. Kesällä 1986 resiinaralli käynnistyi Ilomantsin asemalta, missä perjantaina 8. elokuuta 1986 illalla suoritettiin kilpailijoiden pumppuresiinoiden katsastus ja joukkueiden esittely.

Perjantai-illan asematanssit alkoivat kello 20, ja niissä esiintyi solistina Berit, jota säesti Finlanders- yhtye. Asematanssien juontajana nähtiin Jorma Pulkkinen. Lauantaina rallikisa pääsi alkamaan, kun Ilomantsin kunnanjohtaja Onni Ikonen ampui rallin lähtölaukauksen. Tuupovaaran asemalla kilpailujoukkueille oli ruokailu ja Heinävaaran asemalla heitä odotti juottopiste. Ilomantsin joukkueessa kisasivat Juhani Turpeinen Sonkajasta, sosiaalijohtaja Erkki Väisänen, työnjohtaja Alpo Lyhykäinen, mv. Seppo Lehtinen Huhuksesta, rajajääkäri Viljo Sivonen Naarvasta, ylivääp. Keijo Luukkanen ja ylirajajääkäri Tarmo Penttinen kirkonkylältä, eläkeläinen Pekka Martiskainen Huhuksesta ja virkaholhooja Urpo Moilanen kirkonkylältä. Joukkueen huolto oli uskottu liikkeenharjoittaja Pekka Kontkasen vastuulle. Juottoasemien hoitaja oli Alkon paikallisjohtaja Juhani Kemppi.

Rallin reitti jatkui Joensuusta Varkauteen ja Pieksämäelle. Pieksämäen asematanssit sai juontajaksi Timo T.A. Mikkosen, ja illan solistina esiintyi Tarja Ylitalo.

Pieksämäeltä ralli jatkui Jyväskylään ja sieltä Haapamäelle ja  Seinäjoelle. Ralli eteni Seinäjoelta kilpailun pääteasemalle Vaasaan, minne saavuttiin perjantainailtapäivällä 15. elokuuta 1986.

Palkintojenjaossa Resiinarallin voittajaksi todettiin ”Kansallis-Osake-Pumppu”- niminen joukkue, toiseksi tuli Valmet Osakeyhtiön Kiskokalustotehdas ja kolmanneksi sijoittui Ilomantsin Urheilijoiden joukkue.

Teksti: Unto Martikainen

Lue lisää lehdestä nro 28/2016.

Share This