2 pk veturikuvaVR ilmoitti viime viikolla – jälleen kerran – massiivisista irtisanomisista. Valtakunnallisesti väkeä vähennetään 214 henkeä, Joensuun osalta potkut saavat kaikkiaan 18 työntekijää. Samalla konduktöörien toimipisteverkosto supistuu valtakunnassa puoleen eli yhdeksään.

Raideammattilaisten osastot vastasivat ratkaisuun ulosmarssilla vastalauseena hallituksen junaliikenteeseen kohdistamille leikkauksille sekä irtisanomisille, kun samaan aikaan valtionyhtiössä maksetaan satojen miljoonien osinkoja. Pöyristystä on herättänyt myös VR:n toimitusjohtajalleen maksama lähes 800 000 euron palkka.

VR perustelee irtisanomisia ja lomautuksia matkustajaliikenteen kilpailukyvyn parantamisella sekä lippujen hinnanalennuksen rahoittamisella. Totta toinen puoli, mutta kiistää ei voi sitäkään, että jos edes pieni osa VR:n jakamista osingoista olisi käytetty junaliikenneverkon turvaamiseen, ei tällaisiin ratkaisuihin olisi tarvinnut turvautua.

Aika näyttää mihin valtionyhtiö on matkalla. Ratkaisut tuskin kohentavat työllisyyden jo muutenkin synkkiä näkymiä tai rautatieyhteyksien säilymisen alueellisia edellytyksiä. Muutakin lienee luvassa: jo nyt lippuautomaatit ovat korvanneet kiskobusseista konduktöörit ja lipunmyynnit ovat lakanneet suuremmistakin kaupungeista.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi viime lokakuussa, että henkilöliikenne avataan kilpailulle mahdollisesti jo tämän hallituskauden (2015–2019) aikana. Kehitys näyttää vääjäämättömältä, mutta ikävä kyllä Pohjois-Karjalan tilannetta yksityistäminen tai kilpailuehtoisuus tuskin vievät ainakaan parempaan.

14/2016

Share This