Rääkkylän maatalousnäyttelyn 1936 ohjelmakirjanen ilmoitti Orivesi I, Orivesi II ja Punkaharju -laivojen liikenteestä Rääkkylässä.

Nykyisin laivan omistaa Suur-Saimaan höyrylaivaosakeyhtiö ja sitä laitetaan innokkaan talkooväen voimin kuntoon Savonlinnassa. 

Aikanaan Joensuu–Savonlinna-reittiä Liperi-laivan nimellä liikennöinyt matkustajahöyrylaiva s/s Suur-Saimaa on saanut Museovirastolta 50 000 euron korjausavustuksen aluksen rungon, kannen ja kansirakenteiden entisöintitöihin. Alus on parhaillaan kunnostuksen alla Laitaatsillan telakalla Savonlinnassa.

Varkauden konepajan vuonna 1907 valmistama ja Liperin Höyryvenhe Osuuskunnan tilaama matkustaja-alus on mielenkiintoinen osa maakuntamme perinnehistoriaa. Raimo Virkkusen toimittama historiateos Laivaliikenteestä ja uittoperinteestä Liperin ja Rääkkylän vesillä 1860–2000 avaa laivan historiaa seuraavasti:

”Laiva oli tavanomaista hienompi, jossa laivan yläkannella matkustivat turistit ja arvonsa tuntevat matkustajat. […] Alusrekisterin mukaan laivan kantavuus oli 68 tonnia ja siihen mahtui yli 200 matkustajaa, joille oli varattu hyttejä ja salonkeja.”

Tärkeä reitti

Liperi-laivalle riitti alkuvaiheessaan asiakkaita, mutta sittemmin alkoivat taloudelliset vaikeudet, joiden seurauksena laivan omistava osuuskunta hakeutui konkurssiin. Laivan osti lopulta pakkohuutokaupasta vuonna 1912 savonlinnalainen Kerttu Osakeyhtiö, joka muutti laivan nimeksi Orivesi ll.

Kerttu-yhtiön omistamana matkustajahöyrylaiva Orivesi II liikennöi Joensuu–Savonlinna-reitillä 1923–1956 välisen ajanjakson säännöllisen aikataulun mukaisesti. Erityisesti reittilaiva oli tärkeä Rääkkylän kirkonkylän, Varpasalon, Oravisalon ja Tutjunniemen–Roukalahden saariston kylien asukkaille.

Myös laivayhtiön palvelukseen hakeutui paikallisia ihmisiä Rääkkylän Oravisalon ja Liperin Tutjunniemen kyliltä kesän ajaksi. Tehtävät vaihtelivat laivan päälliköstä kansimiehen ja koneapulaisen toimiin, laivaemännän hoitamaan ruuanlaittoon ja matkustajien ruokapalveluihin sekä kahvittamiseen.

Lue lisää lehdestä nro 26/2017.

Teksti: Arto Miettinen
Kuva: Kirjapaino Osakeyhtiö Maakunta Joensuu 1936.

Share This