Veera Hämäläinen käyttää poikansa Niilon kanssa kiskobussia viikoittain. Juttuseurana hänellä oli Joensuun tempauksessa Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala, etualalla puolestaan Joensuun matkustajaliikenteen pääluottamusmies Mikko Tiainen.

Veera Hämäläinen käyttää poikansa Niilon kanssa kiskobussia viikoittain. Juttuseurana hänellä oli Joensuun tempauksessa Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala, etualalla puolestaan Joensuun matkustajaliikenteen pääluottamusmies Mikko Tiainen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n Raideammattilaiset eivät ymmärrä liikenneministeri Bernerin linjauksia Suomen rautateiden kehittämisessä. 

Käynnissä on tänä vuonna rautateidemme historian suurin alasajo, kun kolmasosa matkustajaliikenteen junakilometreistä jää pois. Siinä samassa rytäkässä lakkaa henkilöliikenne joulukuussa myös rataosuuksilla Joensuu-Pieksämäki sekä Joensuu-Nurmes.

Nyt käynnissä olevien muutosten taustalla on hallitusohjelman mukainen 12,3 miljoonan euron leikkaus ostopalvelujen määrärahoista. Liikenne- ja viestintäministeriö tähtää kilpailun vapauttamiseen Suomen sisäisessä matkustajaliikenteessä.

Joensuussa viime viikolla vieraillut JHL:n Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala ei ymmärrä ratkaisua tilanteessa, jossa markkinaehtoinen liikenne toteutuu tosiasiallisesti hyvin pienellä väkirikkaalla alueella Etelä- ja Länsi-Suomessa, kun taas koko muu Suomi pyörii osto- ja velvoiteliikenteen varassa.

– Meillä on liikenneministeri joka haluaa avata kilpailun siellä, missä ei ole markkinaa. Käytännössä erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä itä-länsi-suunnassa tämä merkitsee raideyhteyksien katkeamista, Mauriala ihmettelee keskustalaisen liikenneministerin linjauksia.

Teksti ja kuva: Arto Miettinen

Lue lisää lehdestä nro 16/2016.

Share This