Timo Väänänen (vas.), Jyrki Utriainen, Keimo Lehtiniemi ja Marja Mölsä toivat esille näkökulmiaan Lieksan julkisuuskuvasta.

Sanat uusi ja uudistuminen ovat olleet Lieksassa viime ajat kovassa käytössä, kun uusi kaupunginjohto ohjaa Lieksa-purtta uunituoreen strategian mukaisesti kohti seesteisimpiä selkiä. Uudesta puhuttiin myös Lieksan kansalaisopiston perinteisellä yleisöluennolla, jolla median ammattilaiset ryyditettynä yritysmaailman näkemyksellä pohtivat Lieksan julkisuuskuvaa, sen muodostumista ja uudistamistarvetta.

Pitkän linjan toimittaja, MTV3:n uutisista tuttu Keimo Lehtiniemi piti Lieksan nykyistä imagoa sen verran hyvänä, että kyseenalaisti uudistamistarpeen pohtien kuitenkin kuntien julkisuuskuvan muodostumista.

– Usein heikkomaineisten kuntien selittävänä tekijänä on kunnallisen päätöksenteon holtittomuus, poliittinen riitely ja klikkiytyminen. Keskustelu alkaa pyöriä siinä ja ulospäin se näyttää maineen kanssa kamppailulta, Lehtiniemi näki.

Mikkelin kaupunginjohtaja Timo Halosen kuntien maineesta tekemän väitöskirjan keskeinen väittämä on, että kunnan maine ratkaisee kaiken ja se maine on ansaittava.

– Toinen väittämä oli se, että yksittäisen kunnan maine on paljon laajempi käsite kuin viestinnän, median ja markkinoinnin luoma mielikuva. Se lähtee ihmisistä, tekemisistä ja siitä, mitä aidosti ollaan, Lehtiniemi jatkoi.

Hän piti luontoa jatkossakin tärkeimpänä voimavarana Lieksan imagolle.

– Kannattaa vahvistaa sitä, mitä on jo olemassa. Vaikka Lieksan uusi strategia lähtee siitä, että Lieksa on muutakin kuin luontokaupunki, niin mielestäni teidän kannattaa satsata luontoon ihan niin paljon kuin uskallatte, Lehtiniemi päätti.

Sanomalehti Karjalaisen toimituspäälliköksi YLE:ltä siirtyvä Jyrki Utriainen on huomannut uutisoinnin Lieksasta muuttuneen muutaman vuoden takaisista negatiivisävyisistä paljon positiivisemmaksi.

– Meidän näkökulmasta uutisia Lieksasta poikii etupäässä matkailu, luonto ja kulttuuri. Esimerkiksi juttumme Mikkosen tukkilaisveljeksistä on YLE:n uutisten kaikkien aikojen katsotuin video sosiaalisessa mediassa. Sen katsojamäärä on tällä hetkellä noin viisi miljoonaa ja se tavoitti toistakymmentä miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa, Utriainen kertoi.

Teksti ja kuva: Panu Kärkkäinen

Lue lisää lehdestä nro 7/2017.

Share This