Pelastusalus Brahea etenee kahdeksan solmun vauhtia. Todellisessa kiireessä huristellaan kumiveneellä 30 solmua.

Pelastusalus Brahea etenee kahdeksan solmun vauhtia. Todellisessa kiireessä huristellaan kumiveneellä 30 solmua.

Pelastusalus Brahean kannella käy vilske Lieksan satamassa. Kolmihenkinen miehistö on tullut noutamaan alusta toiseen päivystyssatamaansa Nurmekseen.

Satu Mykkänen tarkistaa dieselmoottorin öljyt, kun taas Kurt Klippel keskittyy apuveneen kunnon tutkimiseen. Kun kaikki on valmista, aluksen päällikkö Erkki Mustonen käynnistää moottorin ja runsaan neljän tunnin siirtoajo Pielisellä voi alkaa.

Pv Brahea on Suomen Meripelastusseuran alus. Sen miehistö päivystää sulan veden ajan siltä varalta, että Suomen neljänneksi suurimmalla sisäjärvellä tarvitaan pelastus- ja avustusvoimia.

Kokemusta matkanvarrelta

Kuukausi sitten siirtoajo venähti kahdeksantuntiseksi. Juuri Lieksan satamasta irtautunut Nurmeksen miehistö sai tehtäväkseen selvittää, oliko Lieksanjoen öljyvahingosta merkkejä Mönninselällä. Menomatkalla oli vielä moottoririkon kärsineen venekunnan avustaminen Kynsisaaressa.

– Hyvä kun heille tuli helppoja tehtäviä. Saivat hyvää kokemusta hälytystehtävistä, sanoo lieksalainen Pertti Pyykkö, kun Brahea kaikkoaa jo Pielisen selkävesille. Pertti on ollut järvipelastajissa alusta asti vuodesta 1986.

Sirpasta puheenjohtaja

Nurmes on jakanut päivystystaakkaa täysipainoisesti viime vuoden kesästä lähtien. Nurmeksen ja Lieksan miehistöt päivystävät vuoron perään kaksi viikkoa puolen tunnin lähtövalmiudessa. Kummassakin kaupungissa on kaksi päivystysryhmää, joten ryhmää kohti päivystystä kertyy kerrallaan yksi viikko.

Nyt myös yhdistyksen johtovastuuta on jaettu Nurmekseen. Nurmeslainen Sirpa Hukkanen otti vuodenvaihteessa puheenjohtajan nuijan vastaan lieksalaiselta Pekka Rautiolta. Nurmeksen mukaantulon kunniaksi yhdistyksen nimi vaihtui jo vuoden 2015 alusta Lieksan Järvipelastajista nykyiseen SMPS Pielisen Järvipelastajat ry:ksi.

Teksti ja kuva: Jukka Timonen

Lue lisää lehden nrosta 31/2016

Share This