Joensuun demarinuorten Misa Lehtinen (vas.), Lauri Heikkinen ja Tuomas Timonen selvittävät sotavankimysteeriä erilaisten vihjeiden avulla.

Joensuun demarinuorten Misa Lehtinen (vas.), Lauri Heikkinen ja Tuomas Timonen selvittävät sotavankimysteeriä erilaisten vihjeiden avulla.

Joensuun Demarinuoret odottavat jännittyneenä kahteen huoneeseen astumista. Puolet porukasta aikoo selviytyä myrskyn keskeltä, toinen puoli joutuu pian sotavangeiksi rajan taa. Selviääkö kumpikaan ryhmä ajoissa kiipelistä? Aikaa on tunti.

Minut ohjataan vankityrmään  Misa Lehtisen, Henna Räsäsen, Moe Lakkin, Tuomas Timosen ja Lauri Heikkisen kanssa. Alkaa sekava tuumailu. Pyörimme pienessä kopissa ja etsimme vihjeitä, miten saamme auki koodeilla avautuvat lukot. Meitä kehotetaan tutkimaan kelloa.

Pelaamme tosielämän room escape –peliä, eli huonepakopeliä. Pelissä pyritään pääsemään tilasta pois erilaisten vihjeiden avulla. Huoneen ulkopuolella toimintaamme valvoo yrittäjä Juha-Mikael Malinen. Hän antaa vinkkejä, kun alamme olla umpikujassa. Peli on haastava.

Aluksi tuntuu sitä, että taidamme jäädä huoneen ensimmäiseen osioon, pieneen vankityrmään. Onpa noloa. Kun kuitenkin selvitämme tyrmän mysteerit ja pääsemme tilan toiseen huoneeseen, tuntuu että vasta sitten ryhmä lähtee toimimaan ja peli pääsee kunnolla käyntiin.

Peli etenee vihjeestä toiseen. Kun keksimme koodin, jolla yksi lukko avautuu, löydämme uuden vihjeen, joka johtaa taas lähemmäs loppuratkaisua.  Muutama oivallus ryhmäläisiltä saa taputukset – onneksi on aina yksi, joka keksii ratkaisun johonkin!

Minuutit vähenevät, ja radiopuhelimen kohinasta kuuluu, että aikaa on enää pari minuuttia. Rassaamme viimeistä lukkoa auki. Yksi huutaa koodeja huoneen nurkasta, toinen yhdistelee niitä oikeisiin numeroihin ja kolmas pyörittelee lukkoa. Jotain menee vikaan. Juuri kun olemme lähellä ratkaisua, avautuu ovi ja peli päättyy.

Adrenaliini virtaa veressä vielä jonkin aikaa. Kaikki pyörittelevät silmiään ja manaavat, että oltiin liian lähellä! Tätä täytyy päästä kokeilemaan uudestaan!

60 minuutin viihdyke

– Huonepakopeli rantautui Joensuuhun joulukuun alussa.
– Pelissä ryhmä ihmisiä suljetaan huoneeseen, josta ryhmän on selviydyttävä ulos erilaisten vihjeiden avulla tunnissa.
– Sopii esimerkiksi synttäreille, polttareille, yritystapahtumiin ja opiskelija- ja kouluryhmille.
– Ryhmän koko 3–10 henkilöä
– Peli edellyttää ryhmätyöskentelyä ja kommunikointia, luovuutta, rohkeutta ja havainnointikykyä
– Ensimmäiset huonepakopelit ovat olleet tietokonepelejä, joista idea on siirretty todellisuuteen.

Teksti ja kuva: Suvi Lyhykäinen

Lue lisää lehdestä nro 5/2016.

Share This