Sirpa Sulopuiston toimittama ja Leea Waseniuksen taittama teos ’Kaikkialla on kauneutta’ on kunnianosoitus taiteilija Eva Ryynäsen elämäntyölle. Kirja julkistettiin Paaterin kirkossa.

Sirpa Sulopuiston toimittama ja Leea Waseniuksen taittama teos ’Kaikkialla on kauneutta’ on kunnianosoitus taiteilija Eva Ryynäsen elämäntyölle. Kirja julkistettiin Paaterin kirkossa.

Nytpä onkin hyvä palautella mieliin, kuinka monta pohjoiskarjalaista naiskuvanveistäjää on, tai on ollut olemassa? Montako kuvanveistäjää maakunnasta tunnetaan ylipäätään? Entäpä minkälainen lista koostuu koko Suomen naiskuvanveistäjistä? Tai Euroopan?

Niinpä. Kun vielä lisäämme hakutekijöihin taiteilijan käyttämän materiaalin, puun, huomaamme lieksalaisen Eva Ryynäsen olevan täysin omassa sarjassaan.

Tutun arvo tahtoo unohtua. Meillä on ehkä vielä liian kirkkaassa muistissa kohtaamiset hänen kanssaan, työskentelihän hän ateljeessaan Paaterissa vielä ihan äsken.

Taiteilija ei arastellut veistää puusta esiin mielikuvansa mukaista teosta, vaikka katsomassa olisi ollut lukuisia uteliaita silmäpareja. Ryynäsen ei tarvinnut piilotella tekemistään ainakaan kopioinnin pelossa, sen verran ainutlaatuisesta osaamisesta oli kyse.

Eva Ryynäsen syntymästä tuli kesäkuun puolivälissä kuluneeksi 100 vuotta, kuolemasta syksyllä 14 vuotta. Muisto kuitenkin elää, ja taide. Ryynäsen teosten lukumääräksi sanotaan noin 500, mutta sekin voi vielä osoittautua aliarvioiduksi, jos joskus myös erinäiset yksityiskokoelmissa olevat tuotteet saadaan luetteloihin.

Merkittävin taideteos on Paaterin kokonaisuus: taiteilijan koti, ateljee ja kirkko Lieksan Vuonislahdessa. Paateri toimii museona, mutta taiteilijan henkeä ei sieltä ole siivottu pois, pikemminkin tuntuu kuin hän olisi juuri äsken lähtenyt, jättäen jälkeensä lämpimän veistojäljen.

Teksti ja kuva: Riitta Mikkonen

Lue lisää lehdestä nro 28/2015.

Share This